"Denne film blev ikke spillet af skuespillere, men levet af mænd og kvinder, der har givet et øjeblik i deres liv til en ny oplevelse af' cinéma-vérité'”. Sådan lyder voiceoveren til åbningscenen af Chronicle of a Summer af Jean Rouch og Edgard Morin fra 1961, til billedescener optaget i det postindustrielle Paris, sent om natten og ved daggry. Herefter følger snart en diskussion i et middagsselskab. En mand præciserer: ”Hvad Rouch og jeg gerne vil, er at lave en film med afsæt i følgende: Hvordan lever du? […] Vi starter med dig, og så vil vi efterhånden også spørge andre mennesker.” I næste scene ses en kvinde gå rundt i gaderne med mikrofon i hånden og spørge folk om de er lykkelige.
Til fjerde (#4) og sidste del af serien Prekær Filmpraktik, vil Eva la Cour og Mia Edelgart undersøge voxpop-formatet som prekær metode i overensstemmelse med live-redigering ved at invitere til et per definition uforudsigeligt, kollaborativt og flerstemmet interview. Med video- og lydsender på ryggen bevæger de sig ud på gaden, mens en klipper i Art Hub redigerer udsendelsen live. Deres mulige møder og interviews med folk på gaden i myldretid klippes sammen med udvalgte uddrag fra filmhistorien, hvor vox-pop elementer indgår. Igen er deres brug af udtrykket 'prekær' således tiltænkt at signalere en fælles interesse for en ’potentialets æstetik’, og altså en æstetik der omfavner både tekniske obstruktioner og social impuls.
Oplev livestreamen på www.arthubcopenhagen.net
Tilmelding er ikke nødvendig.
~
MERE OM PREKÆR FILMPRAKTIK
Med denne serie ønsker billedkunstnerne Eva La Cour, Mia Edelgart og Joen Vedel at bruge live-redigeringen som metode til at italesætte spørgsmål om repræsentation, historicitet, temporalitet og teknologisk agens i træning og ‘pleje’ af affektiv sensibilitet og opmærksomhed. Live-redigering er en form for filmisk praksis, hvor billedforløbet ikke er indordnet et allerede fastlagt narrativ og tidslig struktur, men derimod performes frem foran et publikum i nye kombinationer af live-optagelser eller eksisterende materiale. Således åbner live-redigering for nye konstellationer mellem tænkning og billede, arkiv og social proces. Som et performativt og situeret filmisk udtryk møder filmens teknologiske betingelser og visuelle udtryk her kroppe, tid, og rum.
OM TESTING GROUND
Prekær Filmpraktik er en del af Art Hubs programserie Testing Ground, som er en ’testplads’ for kunstneriske forskere, der ønsker at afprøve idéer og metoder i praksis. Det er et forum, hvor den kunstneriske proces kan møde og afprøves overfor et publikum eller over for fagfæller. Her kan kunstnere kvalificere relevante temaer og dele deres undersøgelser i et nyt, eksperimenterende rum, der befinder sig mellem den akademiske og kunstneriske praksis, mellem atelier og udstillingsrum.