Menu
Søg

Minimalism-Maximalism-Mechanissmmm Akt 1-Akt 4
15.10.2022–19.03.2023

17. marts – 24. april 2022
Art Sonje Center
Seoul, Korea

1 / 13

 Minimalism-Maximalism-Mechanissmmm Act 3, installationsview. Art Sonje Center, 2022. Foto: Euirock Lee.

2 / 13

 Minimalism-Maximalism-Mechanissmmm Act 3, installationsview. Art Sonje Center, 2022. Foto: Euirock Lee.

3 / 13

 Minimalism-Maximalism-Mechanissmmm Act 3, installationsview. Art Sonje Center, 2022. Foto: Euirock Lee.

4 / 13

 Minimalism-Maximalism-Mechanissmmm Act 3, installationsview. Art Sonje Center, 2022. Foto: Euirock Lee.

5 / 13

 Minimalism-Maximalism-Mechanissmmm Act 3, installationsview. Art Sonje Center, 2022. Foto: Euirock Lee.

6 / 13

Minimalism-Maximalism-Mechanissmmm Act 3, installationsview. Art Sonje Center, 2022. Foto: Euirock Lee.

7 / 13

Minimalism-Maximalism-Mechanissmmm Act 3, installationsview. Art Sonje Center, 2022. Foto: Euirock Lee.

8 / 13

Minimalism-Maximalism-Mechanissmmm Act 3, installationsview. Art Sonje Center, 2022. Foto: Euirock Lee.

9 / 13

Minimalism-Maximalism-Mechanissmmm Act 3, installationsview. Art Sonje Center, 2022. Foto: Euirock Lee.

10 / 13

Minimalism-Maximalism-Mechanissmmm Act 3, installationsview. Art Sonje Center, 2022. Foto: Euirock Lee.

11 / 13

Minimalism-Maximalism-Mechanissmmm Act 3, installationsview. Art Sonje Center, 2022. Foto: Euirock Lee.

12 / 13

Minimalism-Maximalism-Mechanissmmm Act 3, installationsview. Art Sonje Center, 2022. Foto: Euirock Lee.

13 / 13

Minimalism-Maximalism-Mechanissmmm Act 3, installationsview. Art Sonje Center, 2022. Foto: Euirock Lee.

Minimalisme-Maximalisme-Mechanissmmm Act 1-Act 4 undersøger, hvordan kunstnere bruger materialer til at fortælle historier om deres omgivelser og dagligdag. Udstillingen skaber forbindelser mellem kunstværkerne og iagttageren og undersøger, hvordan kuratoren kan påvirke det førnævnte forhold mellem værk og publikum. Som helhed præsenteres udstillingen tematisk om, hvordan institutionen præsenterer sig selv, kunsten og iagttageren, for at give publikum oplevelser og viden om, hvordan mening og sammenhænge skabes rumligt.

Minimalism-Maximalism-Mechanissmmm er opdelt og konceptualiseret i fire akter af direktør for AHC Jacob Fabricius.

~

Akt 1 og 2 blev vist på Kunsthal Aarhus, og har til formål at skabe et kontemplativt forhold mellem kunstværket, dets tilblivelse og beskueren. 1. Akt viser en sammenstilling af minimalistisk kunst bestående af taktile og sanselige værker på lærred og på papir, samt skulpturer af blandede materialer. I disse værker ses konkrete, materielle spor, som er opstået under fremstillingen, og herved peger på den skabende, kunstneriske proces som et grundlæggende element i hvert enkelt værk. Deres materialitet er især påvirket af naturen og/eller byrummets indvirkninger.

Akt 2 viser malerier, hvor kunstnerne har skabt fortællende historier fra både by og land. Fortællingerne opstår gennem kunstnernes særegne hukommelser, men de opleves på det materielle plan gennem lærredet eller gennem de virkelige og fiktive karakterer, de skildrer. For eksempel fortæller Kent Iwemyrs malerier historier om mennesker og mærkelige begivenheder, som han har oplevet i eller omkring det lille samfund i Sverige, hvor han bor.

Akt 3 viser bl.a. værker af to tidligere AHC-residenter Adam Khalil (som medlem af New Red Order) og Kasper Hesselbjerg. I 3. Akt indbydes publikum til at interagere med værkerne og deltage aktivt med både hænder, hoved og krop. For eksempel vil kunstnerkollektivet The Dumpling Club gerne have folk til at dele opskrifter og lave mad sammen; handlinger, der skaber relationer. Her udspiller historier sig, mens man laver og spiser dumplings, hvormed den hverdagsagtige madlavningssituation forvandles til en fællesskabsorienteret oplevelse med fokus på historier, der kredser om emner som immigration, det tætte forhold mellem mad og identitet, samt en længsel efter en anden fremtid.

Akt 4 fungerer som et kunstkammer, som den besøgende kan træde ind i og selv påvirke. Denne del af udstillingen består af et arkiv, hvor publikum inviteres til at udforske hundredvis af små kunstværker, som er opbevaret i kasser, og et laboratorium, hvor de besøgende selv kan opsætte og sammenstille forskellige kunstværker taget fra arkivet. På den måde kan publikum opleve, hvordan en kurateringspraksis kan påvirke forholdet mellem kunstværk og beskuer.

~

MERE INFO

Udstillingen løb fra

Udstillingerne var organiseret af Kunsthal Aarhus og Art Sonje Center, og kurateret af kunstnerisk direktør for AHC, Jacob Fabricius (akt 1-3) og direktør for Glas, Mikkel Elming (akt 4).

I den første udgave af udstillingen, der blev vist på Art Sonje Center (20.01.2022 – 06.03.2022; 17.03.2022 – 24.4.2022), var den opdelt i fire akter. I Kunsthal Aarhus er de tre første akter blevet samlet, tilrettet og fortættet på en sådan måde, at de tidligere tydelige linjer mellem akterne udviskes.

Læs mere om udstillingskonceptet på Kunsthal Aarhus hjemmeside her.

Støttet af AHC, Augustinus Fonden, Statens Kunstfond, Embassy of Denmark in Korea ogKnud Højgaards Fond.

AHC : gives time, space and voices to artistic experimentation

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12