Tirsdag den 3. september byder vi velkommen til den allerførste Free Lunch efter sommer. Denne gang med den amerikanske kunstner Leigh Ledare i samtale med den UK-Jyllandsbaserede kunstner, Reba Maybury.
Efter at have nydt en fælles frokost, starter vi sessionen med at se Leigh Ledares film The Gift fra 2007, som vil være udgangspunktet for den følgende samtale. Filmen er inkluderet i den kommende gruppeudstilling Women in Love, der åbner på Institut Funder Bakke til september, kurateret af Reba Maybury.
~
Deltagelse er gratis, men tilmelding er nødvendig. Ønsker du at deltage i frokosten, bedes du tilmelde dig via rsvp@arthubcopenhagen.dk
Bemærk venligst, at samtalen vil foregå på engelsk.
Der er et begrænset antal pladser.
~
OM LEIGH LEDARE
Den amerikanske kunstner Leigh Ledare (f. 1976, Seattle) følger en tradition af kritiske kunstnere, hvis værker kombinerer konceptuelle og erfaringsbaserede tilgange til at undersøge modsætninger i subjektet og samfundet. Introduceret til kunstverdenen gennem Pretend You're Actually Alive (2008) – et projekt, der inkluderer fotografi, tekst og video, som skildrer hans familie, og som var afhængigt af hans mors kontroversielle præstation af seksuel negation – har hans arbejde siden udvidet sig til at omfatte skæringspunkterne mellem psykoanalyse, socialpsykologi, antropologi og arkivet. Dette har inkluderet projekter såsom hans spillefilm The Task fra 2017, situationsbaserede værker struktureret omkring kombinationen af fotografi og eksisterende arkiver, skulpturelle værker, stedspecifikke interventioner og skabelsen af komplekse kontraktuelle rammer, som han bruger til at sætte fokus på spørgsmål om intersubjektivitet, agens og samtykke. I sidste ende transformerer Ledares værker iagttageren til voyeuren af intime scener, mens de undersøger virkelighedens socialt konstruerede natur og de projektive antagelser, der omgiver den.
OM REBA MAYBURY
Reba Maybury (1990) er en kunstner, forfatter og dominatrix, der nogle gange arbejder under navnet Mistress Rebecca. Hendes arbejde udforsker spændingen mellem hendes opfattede styrke som en fantasifigur, og hvordan hun gennem virkeligheden af sexarbejde og køn gør denne kraft til noget håndgribeligt. Mænd er hendes medium, og meget af hendes kunstpraksis er fysisk skabt af hendes underdaniges gennem hendes vejledning som en måde at fremme de komplicerede ubalancer i arbejdet under sexarbejde og som et forsøg på at styrke hende længere fra hendes klienters ønsker og rettigheder, hvilket efterlader hende med mere end blot en betaling fra dem. Temaer om kapital, arbejde, magt, seksualitet, kvindelig perversion, bureaukrati som tortur og ydmygelse er væsentlige temaer for hendes praksis, hvor værkets medie spænder fra installation, maleri, skrivning og tegning.