Menu

Navigation af visninger

Begivenhed Views Navigation

Kalender af Begivenheder

M man

Ti tirs

O ons

To tors

F fre

L lør

S søn

28

02

03

04

05

06

09

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

01

Navigation af visninger

Begivenhed Views Navigation

I dag

Indlæser BegivenhederForrige event

Art Hub Film Club

Tellurian Drama, Making of Earths og uddrag fra CDOSEA

02. november 2022, 19:00–21:00, Rådhusstræde 13, 1466 Copenhagen K

1 / 4

2 / 4

Stillbillede fra Tellurian Drama af Riar Rizaldi.

3 / 4

Stillbillede fra Making of Earths af Geocinema.

4 / 4

Stillbillede CDOSEA af Ho Tzu Nyen.

Denne anden omgang af efterårets filmklub byder på film af Riar Rizaldi, Ho Tzu Nyen og Asia Bazdyrieva & Solveig Suess (Geocinema). Jane Jin Kaisen præsenterer filmene sammen med Abhijan Toto (Forest Curriculum).

Program:
19.00: Præsentation af aftenens film ved Jane Jin Kaisen og Abhijan Toto (Forest Curriculum).
19.35: Screening ”Tellurian Drama” af Riar Rizaldi
20.00: Screening “Making of Earths” by Asia Bazdyrieva and Solveig Suess (Geocinema)
20.35: Screening af uddrag fra “CDOSEA” af Ho Tzu Nyen
21.00: Farvel og tak for i aften

Art Hub Film Club præsenteret af Jane Jin Kaisen: I løbet af tre aftner hen over efteråret vil Kaisen præsenterer et udvalg af eksperimenterende film med fokus på den komplekse geopolitik, historie og spirituelle kultur i Asien, såvel som filmmediet som en kritisk, multisensorisk og selvrefleksiv kunstform.

Det er gratis at deltage, men vi anbefaler, at man henter en gratisbillet her for at sikre sig en plads..

~

OM TELLURIAN DRAMA

5. maj 1923. Den Hollandske Øst-Indiske regering fejrede åbningen af en ny radiostation i Vest Java. Radioen hed Radio Malabar. I marts 2020 planlægger den lokale indonesiske regering at genoplive stationen som et historisk sted og turistattraktion. Tellurian Drama forestiller sig, hvad der er er sket mellem de to begivenheder: bjergets vitale rolle i historien; koloniale ruiner som et afsæt for geoingeniør-teknologi; og indfødte forfædres usynlige magt. Tellurian Drama er baseret på en glemt tekst skrevet af den prominente pseudo-antropolog Drs. Munarwan og problematiserer vores forestillinger om dekolonisering, geocentrisk teknologi og kommunikationens historicitet.

OM RIAR RIZALDI

Riar Rizaldi arbejder som kunstner og filmskaber. Hans kunstneriske praksis er hovedsageligt fokuseret på forholdet mellem kapital og teknologi, verdensbilleder og muligheden for teoretisk fiktion. Hans værker har været vist på en række internationale filmfestivaler (inklusiv Locarno, IFFR, Viennale, BFI London, Cinema du Reel, Vancouver m.fl.), såvel som på NTT InterCommunication Center Tokyo, Centre Pompidou Paris, Times Museum Guangzhou, Istanbul Biennial, Biennale Jogja og National Gallery of Indonesia m.fl.

~

OM MAKING OF EARTHS

For at observere en total formørkelse skal man være i den mørkeste del af den skygge, der kastes af et okkluderende legeme, månen, over hovedlyskilden, solen. Grønne og uhyggelige lavendelskygger lægger sig, mens himlen formørkes i en overvældende stilhed, den skjulte sol bliver sort, som glødende kul. Historien om at forudsige den himmelske begivenhed er også historien om lineær tid, stormforudsigelser og det globale marked.

Filmen cirkulerer i en biografglobe placeret i centrum af det kinesiske videnskabsakademi, thailandske og kinesiske rumradiostationer, klimaforskningscentre, konferencesale og landskaber i transformation. Gennem dokumentarens desorienterende blik skaber filmen en forstyrrelse i visheden om at det er muligt at skabe viden ved at spore tråde af strategiske samarbejder inden for et voksende netværk af organer, der indsamler data om den foranderlige jord.

OM GEOCINEMA

Geocinema (Solveig Qu Suess, Asia Bazdyrieva) er et kollektiv, der udforsker muligheden for en planetarisk forestilling om film. Deres praksis har været optaget af forståelse og sansning af jordkloden fra jorden selv indviklet i et bredt netværk af billed- og meningsskabelse. Deres værker har været vist internationalt, herunder soloudstillingen Making of Earths (Kunsthall Trondheim, 2020), og som del af gruppeudstillinger som Critical Zones (ZKM Karlsruhe 2020-2021), og Re-Thinking Collectivity (Guangzhou Image Triennale 2021). I 2020 blev de nomineret til the Schering Stiftung Award for Artistic Research, og til the Golden Kay prize of Kassel Dokfest.

~

OM CDOSEA

CDOSEA (The Critical Dictonary of Southeast Asia) begynder med et spørgsmål: Hvad udgør Sydøstasien – en region, der ikke er forenet af sprog, religion eller politisk magt? CDOSEA foreslår 26 termer – en for hvert bogstav i det engelske alfabet. Hver term er et koncept, et motiv eller en biografi, der tilsammen udgør tråde, der væver en revnet og laset gobelin over Sydøstasien. Ordbogen har, siden den blev undfanget i 2012, affødt en række filmiske, sceniske og installatoriske værker af Ho Tzu Nyen. Fra T (for Tiger) og W (for Weretiger) opstod Ten Thousand Tigers (2014), 2 or 3 Tigers (2015), Timelines (2017) og One or Several Tigers (2017). The Nameless og The Name (begge 2015) udsprang af henholdsvis L (for Lai Teck) og G (for Gene Z. Hanrahan).

Siden 2016 har Ho Tzu Nyen arbejdet med en gruppe af samarbejdspartnere for at manifestere ordbogen som et samlet hele. Sammen med programmørerne Jan Gerber og Sebastian Lütgert (0x2620) (begge baseret i Berlin) har han skabt en platform der kan samle onlinematerialer, der kan ”fodre” et redigeringssystem, der kan komponere uendelige nye kombinationer af audiovisuelle materialer i henhold til de 26 termer i ordbogen. https://cdosea.org

OM HO TZU NYEN

Ho Tzu Nyen arbejder med video, installation og performance, der ofte har udgangspunkt i historiske eller teoretiske tekster. Hans værker har blandt andet været vist på Hammer Museum (2022), Toyota Municipal Museum of Art (2021) og Yamaguchi Center for Arts and Media [YCAM] (2021). Sammen med den taiwanske kunstner Hsu Chia-wei kuraterede han ‘The Strangers from Beyond the Mountain and the Sea’, den 7. asiatiske kunstbiennale, på Taiwan National Museum of Fine Arts. Fra 2015 til 2016 var han DAAD resident i Berlin.

~

OM ABHIJAN TOTO

Abhijan Toto er en kurator og skribent med interesse i økosofi, indisciplinær forskning, arbejdskraft og infrastrukturer. De er baseret delvist i Berlin, Tyskland; Bangkok, Thailand og Seoul, Sydkorea. I 2018 begyndte arbejdet med at sammensætte The Forest Curriculum sammen med Pujita Guha. Forest Curriculum er et multiplatformsprojekt for forskning og samlæring omkring naturkulturerne i de skovbælterne i Syd- og Sydøstasien. I 2020 var de var kunstnerisk leder af A House In Many Parts, en multidisciplinær festival i Bangkok, støttet af Goethe-instituttet og den franske ambassade, og de er en del af kuratorteamet i Shedhalle, Zürich(2022 – 25). Sammen med Mari Spirito kuraterede de A Few In Many Places (2021), Seoul, Bangkok, Istanbul, New York, San Juan, Guatemala City, en platform for internationalt samarbejde og kollektiv praksis, udtænkt af Protocinema. De har tidligere arbejdet med Dhaka Art Summit, Bangladesh; Bellas Artes Projects, Manila og Bataan, Filippinerne; Council, Paris; og Asia Art Archive. Nylige Udstillinger omfatter In The Forest, Even The Air Breathes, GAMeC, Bergamo, Italien (2020); Minor Infelicities, Ujeongkuk, Seoul, Sydkorea (2020); Southern Constellations, Museum of Modern Art, Ljubljana (2019); The Exhaustion Project: There Is Still Work To Be Done, Haus der Kulturen der Welt, Berlin (2018). De blev tildelt Premio Lorenzo Bonaldi X, ved GAMeC, Bergamo i 2019.

Art Hub : gives time, space and voices to artistic experimentation

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12