Menu

BAR x : Simin Stine Ramezanali: music without a fixed melody / shades of blue(s)

1 / 12

BAR x : Simin Stine Ramezanali: music without a fixed melody / shades of blue(s). Foto: Emil Basse.

2 / 12

BAR x : Simin Stine Ramezanali: music without a fixed melody / shades of blue(s). Foto: Emil Basse.

3 / 12

BAR x : Simin Stine Ramezanali: music without a fixed melody / shades of blue(s). Foto: Emil Basse.

4 / 12

BAR x : Simin Stine Ramezanali: music without a fixed melody / shades of blue(s). Foto: Emil Basse.

5 / 12

BAR x : Simin Stine Ramezanali: music without a fixed melody / shades of blue(s). Foto: Emil Basse.

6 / 12

BAR x : Simin Stine Ramezanali: music without a fixed melody / shades of blue(s). Foto: Emil Basse.

7 / 12

BAR x : Simin Stine Ramezanali: music without a fixed melody / shades of blue(s). Foto: Emil Basse.

8 / 12

BAR x : Simin Stine Ramezanali: music without a fixed melody / shades of blue(s). Foto: Emil Basse.

9 / 12

BAR x : Simin Stine Ramezanali: music without a fixed melody / shades of blue(s). Foto: Emil Basse.

10 / 12

BAR x : Simin Stine Ramezanali: music without a fixed melody / shades of blue(s). Foto: Emil Basse.

11 / 12

BAR x : Simin Stine Ramezanali: music without a fixed melody / shades of blue(s). Foto: Emil Basse.

12 / 12

BAR x : Simin Stine Ramezanali: music without a fixed melody / shades of blue(s). Foto: Emil Basse.

Til Bar x-arrangementet torsdag den 23. november havde AHC inviteret kunstner Simin Stine Ramezanali til at performe til en aften med optræden, drinks og DJ-sæt. Baseret på et uddrag fra hendes nylige filmarbejde MO(U)RNING XXL fremførte Simin Stine Ramezanali et ambient live-sæt for at videreudvikle filmens lydkompositioner.

I en indstilling med forskellige nuancer af blå brugte dette ambient live-sæt overskydende lydmateriale, der blev optaget til filmen og en ustemt santur, som også har en karakter i filmen. Stadig dvælende ved interesser, savn og sorg som en ikke-lineær proces i forandring arbejdede Ramezanali sonisk med det bratte, lagdelte og dissonante, fragmenter blev forbundet med deres egne agenturer.

I en forlængelse deraf spillede kunstner moraya efterfølgende et DJ-sæt. Maryam Fazeli er en tværfaglig kunstner og DJ under navnet moraya, der er involveret i forskellige projekter inden for kunst, forskning og aktivisme gennem arbejdet i kollektiver. Med en tværfaglig baggrund bevæger de sig i lyd som et styrkende værktøj til at skabe fælles rum for alternative forestillinger, udfordrende lydhierarkier og lyttevaner. Med en eksperimentel tilgang, der fokuserer på lave frekvenser, udforsker morayas musik den konstant skiftende nærhed til lytteren og søger det stille i det høje. De er den anden halvdel af den nyligt dannet duo ‘abolish i’ sammen med Simin Ramezanali.

~

OM MO(U)RNING XXL

Simin Ramezanalis værk MO(U)RNING XXL fokuserer på at finde musikalitet i minder, sorg, længsel og revolution(er). Baseret på tætte familiemæssige relationer, udforsker de sorg som en konstant og plastisk, ikke-lineær kollektiv proces, der former mennesker og deres relationer. I et musikalsk lydspor undersøger Ramezanali disharmoni som en desorienterende underliggende stemning. Filmen fremhæver et kunstmuseum, hvor far og datter kan spejle sig selv og hinanden, og i præsentationen af objekter i rammer, bag glas. Museet er også et sted, hvor sorg kan knyttes til kulturelle dokumenter, der gør det muligt at holde minder i live og henvise til historiske og politiske begivenheder. Ramezanali bringer disse dialoger sammen – på tværs af generationer, steder og musik – i en fragmenteret fortælling, der udforsker sorg som en forhandling mellem indre landskaber og den ydre verdens disparitet. MO(U)RNING XXL-filmen blev udstillet på Charlottenborg til EXIT 23’.

OM SIMIN STINE RAMEZANALI

Simin Stine Ramezanali (f. 1992) er en visuel mediekunstner og trommeslager, der er bosat i København. Kendt under pseudonymet abji_hypersun og som medlem af den eksperimentelle doom punk trio SLIM0. Simins praksis strækker sig fra musikproduktion, visuel kunstproduktion og arbejder bag scenen som medstifter af musikplatformen og det uafhængige pladeselskab UUMPHFF-musik. Ramezanalis musikalske praksis uddrager klichéer trukket fra det operatiske og teatralske, narrative ikke-lineære fortællinger i flere stemmer og beats i lagdelte kompositioner; deres lyd bevæger sig mellem følelser af skønhed, det komiske, det skræmmende, det høje (noget mellem mareridt og drøm). Gennem dette turnerer de med ideen om lyde ude af trit.

AHC : gives time, space and voices to artistic experimentation

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12