Carson Chan (US)
Arkitekt og forfatter
Program
-
Life with Water (Deltager)
Carson Chan skriver om og kuraterer arkitektur og underviser i arkitekturhistorie og -teori på Weitzman School of Architecture ved University of Pennsylvania. For tiden foretager Chan forskning til sin ph.d. ved Princeton University School of Architecture, hvor han undersøger skæringspunktet mellem arkitektur, urbanisme, økologi og den non-humane verden, her i særdeleshed havet. Hans afhandling overvejer offentlige akvarier i USA som økologiske modeller.
Chan er stiftende medlem af Current, et videnskabeligt forlagskollektiv, der fokuserer på arkitekturhistorie og miljø. I sommeren 2021 leder Chan en workshop ved MAAT i Lisabon under titlen Theory of the Aquarium.
Chans seneste bogprojekt, Life Forms (2020), handler om kunstneren Andreas Greiners arbejde. Udgivelsen er den første gennemgang i bogformat af Greiners arbejde, som konfronterer menneskets økologiske status gennem samarbejder med non-humane subjekter såsom fluer, mug, kyllinger og Pyrocystis fusiformis (en bioluminiscent monocellulær alge).
I 2017 redigerede Chan Reaper: Richard Hamilton & Sigfried Giedion (JRP Ringier), en samling af bestilte afhandlinger om det mekaniserede landbrugs centrale rolle i henholdsvis kunstnerens og arkitekturhistorikerens arbejde. Bogen akkompagnerer en udstilling på Graphische Sammlung i Zurich, som gta Austellungen (ETH) inviterede Chan til at medkuratere.
Chan har bidraget til adskillelige museumskataloger, heriblandt tekster til soloudstillinger af Julian Charrière (Berlinische Galerie, 2019), Carsten Nicolai (Gestalten, 2016), Monica Bonvicini (CAC Malaga, 2011), Eva Grubinger (Landesgalerie Linz, 2011) og Paolo Chiesera (MARTa Herford, 2010).
For nyligt redigerede Chan et særnummer af Art Papers (sommeren 2018), hvor han undersøgte havnen som ikke blot en udveksling mellem land og vand, men som et teoretisk objekt, der løber gennem organiseringen af havnebyer, frihavne, lufthavne og usb-stik. Chans skriverier er udgivet i en række tidsskrifter, herunder Avery Review, Domus, Frieze, Log, Pin-Up, Spike, Texte zur Kunst og 032c, hvor han tidligere var freelanceredaktør.
I over et årti har Chan foretaget forskning gennem udstillinger. Sammen med Fotini Lazaridou-Hatzigoga grundlagde Chan i 2006 PROGRAM (Berlin), et udstillingssted, der sigtede mod at afprøve arkitekturens disciplinære grænser, og som også indebar offentlige forelæsninger, et bibliotek og et residency-program.
I 2012 kuraterede Chan desuden den fjerde Marrakech-biennale Higher Atlas i samarbejde med Nadim Samman. Udstillingen viste værker af over fyrre kunstnere, arkitekter, forfattere og musikere på tværs af fem offentlige lokationer og søgte at indlejre en kunstnerisk og arkitektonisk diskurs i det urbane miljø. Formålet blev yderligere indfriet i 2013 ved the Biennal of the Americas i Denver med titlen Draft Urbanism, hvor Chan var chefkurator. Her førte Chan tilsyn med lanceringen af fire offentlige installationer, designet af Pezo von Ellrichshausen, June14 Meyer-Grohbrügge & Chermayeff, PLAN:B og Alex Schweder, såvel som over fyrre billboards over hele byen med stedspecifikke værker.
Som gæstekurator for Aurora 2015 hjalp Chan med at transformere Dallas’ kunstdistrikt til en offentlig udstilling. Sammen med David Andrew Tasman og Eeva-Liisa Pelkonen indkaldte Chan i 2013 til en tre-dages konference ved Yale School of Architecture med titlen Exhibiting Architecture: A Paradox?. De præsenterede afhandlinger blev udgivet af Actar i 2015.