Menu

BAR x : ICHOR

1 / 12

ICHOR et performativt værk. Foto: Christian Brems

2 / 12

ICHOR et performativt værk. Foto: Christian Brems

3 / 12

ICHOR et performativt værk. Foto: Christian Brems

4 / 12

ICHOR et performativt værk. Foto: Christian Brems

5 / 12

ICHOR et performativt værk. Foto: Christian Brems

6 / 12

ICHOR et performativt værk. Foto: Christian Brems

7 / 12

ICHOR et performativt værk. Foto: Christian Brems

8 / 12

ICHOR et performativt værk. Foto: Christian Brems

9 / 12

ICHOR et performativt værk. Foto: Christian Brems

10 / 12

ICHOR et performativt værk. Foto: Christian Brems

11 / 12

ICHOR et performativt værk. Foto: Christian Brems

12 / 12

ICHOR et performativt værk. Foto: Christian Brems

Onsdag den 17. maj 2023 blev BARx indtaget af det performative værk: ICHOR.

ICHOR er et tværfagligt kollaborativt værk – et gesamtkunstwerk-eksperiment, der arbejder med relationers ambivalente karakter. Her mødes fire praksisser, der behandler temaer som parasitter, hormoner, vand, algoritmer og psytrance. Gruppen forsøger at arbejde både sammen og parallelt i håb om, at indhold, metode og form kan forblive så flydende som muligt.

I græsk mytologi er Ichor den æteriske væske, der udgør gudernes blod, og som er giftig for mennesker. I patologien har ordet tidligere været betegnelsen for ildelugtende, tyndtflydende sårvæske. Ordet indeholder dermed både det guddommelige, det giftige og det ækle, hvilket skaber den perfekte ramme for denne undersøgelse.

I rummet, der dufter som et svagt minde om noget smukt, kæmper de tre performere med lige dele foragt og begær for individualisme, magt, ensomhed og at blive elsket. Der er ord over det hele. Hvordan skaber man sig selv? Kan man forblive uigennemsigtig og samtidig give sig hen til intimiteten af at være en del af noget godt? De er klædt i stykker af stof med slogans og statements sat sammen til perfekte collager af affald. En overflod af tanker og kapitalisme. Engang var de t-shirts, senere blev de brugt til at rense rør i oliemotorer, og nu er de blevet til kostumer, der lader til at fortælle mere om, hvem vi er, end vi selv kan forestille os..

Den salte, måske endda våde og luftige duft, punkteres af en følelse af noget skarpt og giftigt. Billeder af mennesker, der danser i store psykedeliske rave-scener, fanger opmærksomheden. Små printede fotos er monteret på malerier, der også nægter at vælge side. Er de lavet med varme eller væmmelse? Både eskapismen og afhængigheden synes pludselig spejlet i performernes endeløse loops af dramatiske udtryk og bestræbelser på at håndtere sig selv, hinanden og alle os, der ser på.

Performance & lyddesign af Jules Fischer
Kostumer og rekvisitter af Puer Parasitus
Duft design af Lisbeth Jacobsen/odor&fumes
Visuelle elementer af Anna Ørberg
Performere Escarleth Pozo, Ingeborg Meier Andersen & Snorre Elvin

AHC : gives time, space and voices to artistic experimentation

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12