Menu

AHC præsenterer fem kunstnere på Roskilde Festival 2024

For andet år i træk har AHC indgået et spændende samarbejde med Roskilde Festival og præsenterer i år fem kunstnere til at bidrage med et stedsspecifikt værk til årets Art & Activism program.

Udsnit af værker fra venstre mod højre: Banaan Al-Nasser: All That Remains, 2023. Foto: Enneke Hempen. Jonas Kjeldgaard Sørensen, 2024. Foto: Ard Jongsma. Jean Marc Routhier: ”To whom it may concern, Jeg vil ønske sommer varede hele året”, 2019. Foto: Jean Marc Routhier. Yujin Jung: Ceremonial Recurrence, 2024. Foto: Emil Basse. Rasmus Søndergaard Johannsen: Patterns, 2021. Foto: Joseph Devitt Tremblay.

Roskilde Festival er et barn af ungdomsoprøret, og siden starten i 1971 har kunst og aktivisme spillet en central rolle. Dets historiske rødder, kombineret med åbenheden fra publikum, er afgørende for den kuratoriske ramme og er tæt knyttet til Roskilde Festival-gruppens strategiske ambition om at være et bæredygtigt fællesskab, der bevæger mennesker, inspirerer omverdenen og viser vejen til at gøre en forskel.

Som en del af programmet Residency To Go tilbyder AHC hvert år kunstnere muligheden for at skabe et værk til Roskilde Festivals Art & Activism-program og prøve kræfter med en helt særlig platform for offentlig kunst og et usædvanligt stort publikum. I år har fem residency-kunstnere takket ja til at skabe værker til festivalen, de er: Banaan Al-Nasser, Jean Marc Routhier, Jonas Kjeldgaard Sørensen, Rasmus Søndergaard Johannsen og Yujin Jung.

Fredens utopi
De fem kunstner har skabt stedsspecifikke værker, som befinder sig over hele festivalområdet. Allerede i opvarmningsdagene kan du opleve Jonas Kjeldgaard Sørensens performance The Wagon of Mutter Courage, som finder sted mandag og tirsdag på Flokkr.

I denne performance vender Sørensens karakter Våbensliberen tilbage med sine tilhængere. Iført sorte pailletdragter vil de lave en spektakulær performance, hvor de trækker rundt med en gammel vogn, der bærer en konstruktion af spidsen af et F-35 jagerfly. Sørensen insisterer på, at begrebet ‘fred’ er en falsk præmis, fordi vi altid er i krig – enten kæmper vi, eller også forbereder vi os på det.

Der stemmes i inde fra festivalpladsen, hvor Banaan Al-Nasser vil præsentere Glorias facade i den samme blå farve som FN’s logo. Et logo og en farve, som man ser på telte i flygtningelejrene og på journalisters veste og hjelme, når de reporterer fra krigszoner og konfliktområdet. Inde på Gloria udfoldes multi-media-installationen In Memory of Home, hvor forskellige stemmer finder fælles narrativ forankret i forhandlinger om ‘hjem’. Al-Nasser adresserer, hvordan følelser af at høre til er dybt forankret i minder og forbindelser til afgrøder, familiegenerationer, mad, tro, rettigheder til og tab af fysisk plads og jord at kalde hjem. Samtidig stiller hun spørgsmålet om, hvorvidt det kun er i utopien, at det er muligt at finde ligeværd mellem mennesker.

Den sydkoreanske kunstner Yujin Jung vender også blikket mod sit ophav i sine værker til Roskilde Festival. Feltoptagelser af cykliske bølgebrus og industrielle lyde flettes sammen med historiefortællinger af haenyeo (havkvinderne), når Jung tilbereder en rituel tangsuppe om torsdagen i Food is Now. Med performancen Ceremonial Recurrence inviterer hun festivalgæsterne til at reflektere over livets cykliske bølger, og hvordan en holistisk opfattelse af naturen kan ændre vores blik på liv, og hvordan alting lever og genopstår.

I tillæg til performancen vil det audiovisuelle værk Longing Energies: Ceremonial Demise, skabt i samarbejde med kunstner Gabriel Bott, løbende kunne opleves på skærmene ved Orange Scene.

Individuel eskapisme i kollektiv utopi
I The Garden på festivalpladsen findes Rasmus Søndergaard Johannsens værk, Bow, som er en skulptur i glasmosaik. Skulpturen udforsker den ideologisk drevne tekstilproduktion i Rusland i begyndelsen af det 20. århundrede, der bar præg af en specifik æstetik, hvad angår farvefelter, linjer og geometriske grundformer. I dag er æstetikken fortsat et udtryk for en utopi, hvor kunstneriske fællesskaber engang søgte at nedbryde hierarkiske strukturer i samfundet og barriererne mellem kunst, håndværk og industriel produktion.

Skulpturen fungerer som en forlængelse af det kollektive symbol eller en totem, som vil skabe et rum på festivalpladsen, hvor du kan finde ro og trække dig tilbage fra festivalens intensitet.

I samme område har Jean Marc Routhier skabt værket Untitled “May the rain fall at proper time” 2, udspændt mellem to høje punkter. Disse stålwirer bærer farverige ‘flag’, inspireret af tibetanske bedeflag, sammensat af slik-pengesedler og kontrastfulde objekter, der skaber en dialog mellem det spirituelle og det materielle. Flagene er malet med epoxy og dermed stivnede i deres bevægelse. På den måde inviterer installationen til at reflektere over øjeblikkets og festivalens flygtighed i et fastfrosset moment.

 

Denne pressemeddelelse indeholder brudstykker fra værktekster, produceret af det kuratoriske hold bag Art & Activism på Roskilde Festival. 

~

PROGRAM

Jonas Kjeldgaard Sørensen: The Wagon of Mutter Courage
Mandag d. 1. juli 14.45, Flokkr
Tirsdag d. 2. juli, 11.15, Flokkr

Banaan Al-Nasser: In Memory of Home
3.– 6. juli, Gloria

Jean Marc Routhier: Untitled “May the rain fall at proper time” 2
3.–6. juli, Festivalpladsen

Rasmus Søndergaard Johannsen: Bow
3.-6. juli, Festivalpladsen

Yujin Jung: Longing Energies: Ceremonial Recurrence
Torsdag 4. juli, 11.30, Food Is Now + 3.-6. juli, skærmene på Orange Scene

~

BANAAN AL-NASSER
Banaan Al- Nasser (f.1982) er en jordansk/palæstinensisk mixed-media kunstner. Hendes praksis arbejder med spørgsmål om identitet og kultur. Banaan Al- Nasser’s værker har ofte en tydelig social, poetisk og politisk karakter. Hendes levede erfaring har givet hende næringen til at sidestille og undersøge spiritualitet, kreativitet, og menneskelige værdier i Mellemøsten såvel som Vesten. Værkerne tager ofte form af hverdagsobjekter, som er ladet med symbolværdi, der krydser og udfordrer landegrænser, klasseskel og kulturelle narrativer.

Banaan Al- Nasser har en MFA fra det kongelige Danske Kunstakademi (2018) og har vist værker på blandt andet ARoS kunstmuseum (Aarhus), Fatamorgana (København) og Betty Nansen Teatret (København).

JEAN MARC ROUTHIER
Jean Marc Routhier (f. 1987) bor og arbejder i København. Han arbejder eksperimenterende og tværmedialt, både i sin individuelle praksis, hvor han hovedsageligt beskæftiger sig med print, skulptur og installation, og i forskellige kunstneriske og kuratoriske samarbejder. Hans værker er konceptuelle og balancerer ofte mellem rene abstraktioner og det informative. Gennem værkerne undersøger Routhier spørgsmål om konstruktionen af et subjekt og eksistensen af en objektiv sandhed.

Jean Marc Routhier er uddannet fra Billedhuggerskolen ved det Kongelige Danske Kunstakademi i 2015. Tre år af uddannelsen har fundet sted på Universität der Künste i Berlin.

JONAS KJELDGAARD SØRENSEN
Jonas Kjeldgaard Sørensen (f. 1993) er uddannet fra Det Fynske Kunstakademi i 2018. Siden har han udviklet en performativ praksis, der fortæller historier om vores samtidige forestillingsevne. Ved at beskæftige sig med historisk forskning gennem linsen af spekulative fortællinger forestiller han sig andre virkeligheder i stedet for at acceptere det eksisterende.

Til udstillingen William, it’s not a dream på TRANSIT i 2022 skabte han alter ego VÅBENSLIBEREN, for at give sig muligheden for at se krigszonen som et showroom. Her navigerer figuren gennem emner som nutidige brutalitet, flydende slægtsforskning og maskulinitetens sammenbrud.

Desuden er sang for nylig trådt ind i Kjeldgaard Sørensens praksis som en forførende kraft, for at synge kapitalismens mørke ånd frem. Han performer i fiktioner med teatralsk bevidsthed og har vist sit arbejde internationalt. Til efteråret tager han på turné med den nye forestilling Spytspande og Sorte huller.

RASMUS SØNDERGAARD JOHANNSEN
Rasmus Søndergaard Johannsen skaber procesledende værker med stort fokus på tekstilkunst. De gentagne processer, der er involveret i produktion, handlingsrytmer og mønstergentagelser, danner typisk udgangspunkt for indholdet og formen i hans langsigtede projekter, som kræver omfattende fortrolighed med indviklede arbejdsteknikker.

Rasmus Søndergaard Johannsen studerede på Städelschule i Frankfurt am Main, udstillede på Kunstverein Göttingen, Kunsthalle Darmstadt og KW Institute of Contemporary Art, Berlin, og er initiativtager og kurator for udstillingsstedet Kunsthal Thy, der åbnede i 2023.

YUJIN JUNG
Yujin Jung (f. 1988, Sydkorea) udforsker kulturelle og filosofiske implikationer af folklore, mundtlig historie og myter gennem lyd, stemme, tekst og levende billeder for at kontemplere vores nutidige verden og nuværende klima gennem forskellige former for lydinstallationer og narrativt baseret sonisk-visuelt arbejde.

Yujin Jung har en BA i Fine Arts fra Goldsmiths College i London (2013) og en MA fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i København (2021). Hendes seneste soloudstilling var Intervals #2 på PLATFORM hos Nikolaj Kunsthal i København (2022), og hun deltog i den juryudvalgte gruppeudstilling OPEN SYSTEM på UKS i Oslo (2023). For årene 2022/23 har hun modtaget arbejdslegater fra Statens Kunstfond.

~

OM ART HUB COPENHAGEN
Art Hub Copenhagen (AHC) er en kunstinstitution i København, som blandt andet har til formål at støtte og fremme professionelle billedkunstneres virke og kvalificere den offentlige samtale om kunst og kunstnerisk praksis.

AHC’s programmer og initiativer udfolder sig blandt andet gennem residencies, offentlige arrangementer, formidling og videndeling i en række forskellige formater og på forskellige platforme.

Residency To Go er ikke et traditionelt residency, men et program der foregår i kunstnerens eget atelier. Det betyder, at programmet kun er for billedkunstnere, der allerede har eget atelier, men ønsker sparring og hjælp til at løfte og udvikle deres praksis som kunstner.

En væsentlig del af Residency To Go består af netværksdannelse, sparringsforløb med kuratorer og mentorer, baseret i Denmark og Skåne, samt sparring med AHCs direktørteam og et rådgivningsforløb med en kunstkonsulent.

AHC : gives time, space and voices to artistic experimentation

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12